Fredagslista

 
 

Systemkamera eller kompaktkamera? Systemkamera, har dock en kompakt kamera där hemma men den blir inte används så ofta.

 

Vad har du för kamera?Fotar mest med Nikon D5100 men har en Nikon D60 och en Nikon Coolplix S8000

 Fotar du med Raw eller JPEG? JPEG, hade dock fotat med RAW men mitt Photoshop är för gammalt och vill inte ta emot bilden.

 

I vilka lägen fotar du? Jag brukar fota i springläge och A men har på senaste tiden börjat fota mycket med M.

 

 Vad är roligast att fotografera? Resefoton, natur och människor

 

Hur många objektiv har du? Fyra stycken.

Föredrar du fasta eller zoom objektiv? Zoom objektiv? vet inte riktigt vad skillnaden är men om jag förstår det rätt så tycker jag det är bättre att kunna ta bilder långt ifrån men samtidigt nära och då är ett zoom objektiv bra :)

 

Har du tappat bort något objektivlock? Nja, jag ger dem alltid till mamma och sedan glömer jag att ta tillbaks dem. Det slutar upp med att jag hittar dem i mitt rum? 

 

Vad blir ditt nästa inköp? Det blir nog ett macro filter eller ett macro objektiv. Efter de blir det nog ett fisheye objektiv.

 

Hur redigerar du en bild? De är lite svårt att svara på då det är olika hela tiden. Men oftast ljusar jag upp bilden lite, drar upp kontrasten och ger bilden lite mer djup sedan done! Ibland ger jag bilden mer färg då mina kam bli lite gråa och tråkiga 

 

Vilket format sparar du i? JPEG tror jag

 

Har du varit på något fotouppdrag? Nej men skulle gärna vilja de

 

Har kameran något namn? Nej, haha

 

Vad har du för photoshop? Photoshop Elements 6-9. Vi i familjen har köpt olika datorer olika år så då har man fått Photoshop Elements med i en cd.

 

Har du sålt bilder? Nej, faktiskt inte

 

Vad blir ditt nästa fotouppdrag? Det blir nog att fota kompisar idag och imorgon då vi ska fira Noor.

 

Kommer folk fram till dig och frågar om du säljer bilder? Nej

 

Nu är det sista frågan, tycker du att du är en bra fotograf? Helt ok. Tycker inte jag är super duktig men vill helt klart bli de och utveckla mina kunskaper.

 
Kommentarer

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: